Monaco
Luksusta ja sataman säihkettä
Jos luksusmatkailu on sinun juttusi, Monte Carlo on ehdoton käyntikohde. Se on kuuluisa maailmanluokan kasinostaan, jossa voit tuntea itsesi Bondiksi, James Bondiksi, kun siemailet martinia ja mietit, milloin on hyvä hetki lopettaa, kun vielä on jotain jäljellä. Monte Carlon kasino on rakennettu vuonna 1863 ja sen Belle Époque -arkkitehtuuri on jo itsessään näkemisen arvoinen, vaikka et edes astuisi sisälle (tai edes tiedä, miten rulettia pelataan). Kasinon ulkopuolella voit viettää aikaa Café de Paris’issa, joka on täydellinen paikka seurata maailman menoa. Istahda alas, tilaa kahvi ja nauti ihmisvilinästä. Ehkä näet jonkun saapuvan paikan päälle helikopterilla, koska Monacossa helikopteri on yhtä arkipäiväinen kulkuväline kuin muualla polkupyörä.
Monacon urheilu ei ole pelkkää formulaa
Monacosta tulee ensimmäisenä mieleen Formula 1, mutta urheilufanit voivat huokaista helpotuksesta – täällä on muutakin kuin kiiltäviä autoja ja meluisia moottoreita. Kyllä, Monacon Grand Prix on ehdottomasti listan kärjessä, ja se on ainoa paikka maailmassa, jossa voit tuntea olevasi sekä varikkomies että miljardööri vain seisomalla jalkakäytävällä.
Mutta jos formulat eivät ole sinun juttusi, voit suunnata esimerkiksi Monacon stadionille, jossa AS Monaco FC pelaa jalkapalloa. Joukkueen kotistadion on tunnettu paitsi hyvästä jalkapallosta, myös siitä, että stadion on niin siisti ja kiiltävä, että jos pudotat popcornia, voit todennäköisesti syödä sen suoraan maasta ilman huolia. Joukkue pelaa Ranskan Ligue 1 -sarjassa, koska Monacolla on niin vähän väkeä, että he eivät saisi edes jalkapallojoukkuetta kasaan omasta maastaan.
Kuninkaallisia ja miljonäärejä
Monaco on myös tunnettu asukkaistaan, jotka vaihtelevat kuninkaallisista kilpa-ajajiin ja kansainvälisiin liikemiehiin. Jos näet kadulla jonkun, joka näyttää olevan matkalla kuninkaalliseen häihin tai tuhoamaan golfkenttää, se voi hyvinkin olla joku kuuluisuus. Jos tunnet olevasi hukassa tässä kiiltävässä maailmassa, aina voi suunnata Monacon eksoottiseen puutarhaan, jossa kauniit perhoset eivät välitä tuon taivaallista pankkitilistäsi.
Kuninkaallinen palatsi, Palais Princier, on ehdoton vierailukohde, jos haluat tuntea itsesi osaksi kuninkaallista perhettä – ainakin tunnin ajan. Palatsissa voit tutustua upeisiin sisätiloihin ja miettiä, miltä tuntuisi, jos kotonasi olisi samankaltainen huonekalukokoelma. Jos satut olemaan paikalla klo 11.55, voit nähdä vartiovuoron vaihtuvan – hetken, joka on täynnä pomppivia hattuja ja sulavaa askellusta.
Lopuksi, kun olet kävellyt kaikki Monacon 200 metriä pitkät rannat ja ihaillut jahteja, jotka maksavat enemmän kuin koko naapurustosi, on aika rentoutua ja nauttia lasillinen samppanjaa. Monacossa kaikki on suurempaa – paitsi tietysti itse maa.
Bienvenue à Monaco, missä pienuus on vain pintaa ja kaikki muu loistaa kirkkaammin kuin kasinolla kädessäsi oleva viimeinen kolikko.
Ralli
Ralli, tuo autourheilun hurmaava kapinallinen, on laji, joka yhdistää hurjat nopeudet, upeat maisemat ja ainutlaatuiset persoonat. Tämä moottoriurheilulaji ei ole vain bensankäryistä kilpa-ajoa sorateillä, vaan se on elämys, joka tarjoaa katsojilleen unohtumattomia hetkiä – ja joskus myös vatsanpohjaa kutkuttavaa naurua.
Rallin juuret juontavat 1900-luvun alkuun, jolloin varhaiset autotalli-insinöörit päättivät, että kestävyysajot halki Euroopan olivat juuri se, mitä maailma tarvitsi. Ensimmäiset rallikilpailut olivat usein maratonmittaisia seikkailuja, joissa autojen ja kuljettajien kestävyys punnittiin toden teolla.
Ralli, mitä se on?
Ralli on autourheilulaji, jossa kuljettajat ja kartanlukijat ajavat erityisesti valituilla teillä ja reiteillä kilpaa aikaa vastaan. Reitit vaihtelevat sorasta asfalttiin, metsäpoluilta vuoristoteille. Tarkoituksena on päästä mahdollisimman nopeasti maaliin, mutta matkan varrella kohdataan mitä moninaisimpia esteitä ja haasteita.
Rallia ajetaan usein kapeilla, mutkaisilla ja vaativilla teillä, jotka ovat kaukana tavallisista moottoriradoista. Tämä tekee lajista paitsi teknisesti haastavan myös äärimmäisen viihdyttävän.
Ajan kuluessa ralli on kehittynyt, ja siitä on tullut järjestäytyneempi urheilulaji. Rallin MM-sarja, joka tunnetaan nimellä World Rally Championship (WRC), perustettiin vuonna 1973. Tämä sarja toi lajille maailmanlaajuista näkyvyyttä ja toi mukanaan myös lajin tunnetuimmat sankarit, kuten Juha Kankkusen, Tommi Mäkisen ja Sébastien Loebin.
Ralliautot ovat kuin leluautoja steroideilla – ne ovat kevyitä, ketteriä ja täynnä teknistä innovaatiota. Tavallisesti ralliautot perustuvat tavallisiin tuotantoautoihin, mutta ne on muokattu kestämään äärimmäisiä olosuhteita. Voit ajatella niitä kuin perhefarmareina, mutta sellaisina, joihin on lisätty turboahdin, neliveto ja ripaus hulluutta.
Auton sisällä kuljettaja ja kartanlukija työskentelevät saumattomasti yhdessä. Kartanlukija, tuo rallin oma navigaattori, lukee nuotteja kuin sekopäinen GPS ja yrittää parhaansa mukaan pitää kuljettajan poissa pahoista paikoista. Joskus he onnistuvat, joskus taas ei – ja siinä piilee rallin suola.
Ralli Suomessa
Suomi on rallin maa ja se on osa kansallista identiteettiä. Suomen MM-ralli, joka tunnetaan myös nimellä Secto Rally Finland, on yksi MM-sarjan arvostetuimmista ja haastavimmista osakilpailuista. Järjestetäänkö kisoja vain siksi, että suomalaiset haluavat syyn ajella hullun lailla metsäteillä? Mahdollisesti.
Ralli on paljon enemmän kuin pelkkää kilpa-ajoa. Se on elämys, joka yhdistää teknisen osaamisen ja vauhdin huuman. Se on laji, jossa sekä kuljettajat että katsojat kokevat yhdessä äärimmäisiä tunteita. Joten seuraavan kerran, kun näet pölypilven nousevan soratieltä ja kuulet moottorin ärjynnän, muista, että siellä on joku, joka elää unelmaansa – ja mahdollisesti yrittää pysyä poissa navetan seinästä.