Puola
Puola on yksi Euroopan suurimpia maita ja sen kulttuuri-, historia- ja tapahtumatarjonta on uskomattoman laajaa. Puola on kaunis maa, jossa erilaiset maisemat aina laakeista pelloista korkeisiin vuoriin vaihtelevat. Maassa on kymmeniä kauniita, vanhoja kaupunkeja ja se on koti useille maailmanluokan urheilutapahtumille.
Puolan ehdottomasti suosituimmat matkailukaupungit ovat Varsova ja Krakova. Näistä Varsova on sodan jälkeen uudelleen rakennettu moderni keskus. Krakova taas on vanha, kuvauksellinen ja kaunis. Krakovan lähellä sijaitsee esimerkiksi Auschwitzin keskitysleiri. Se on myös portti vuoristoalueille.
Tatravuorten syleilyssä sijaitsee idyllinen Zakopane, jossa pääsee laskettemaan. Se on myös esimerkiksi mäkihypyn maailmancupin pitopaikka. Tatroille pääsee Krakovasta muutamassa tunnissa, joten Puola on mainio paikka yhdistää kaupunkilomailua, historiaa ja ulkoilma-aktiviteettejä.
Puolalla on myös rantaviivaa ja löydätkin maasta muun muassa Gdanskin ja Gdynian kaupungit. Puola on kesällä lämmin ja rantalomailu on mahdollista. Talvella pakkanen paukkuu ja etenkin Tatroilla lunta on paljon. Maa onkin monipuolinen ja tarjoaa jotain jokaiseen makuun!
Drift Masters

Ralli
Ralli, tuo autourheilun hurmaava kapinallinen, on laji, joka yhdistää hurjat nopeudet, upeat maisemat ja ainutlaatuiset persoonat. Tämä moottoriurheilulaji ei ole vain bensankäryistä kilpa-ajoa sorateillä, vaan se on elämys, joka tarjoaa katsojilleen unohtumattomia hetkiä – ja joskus myös vatsanpohjaa kutkuttavaa naurua.
Rallin juuret juontavat 1900-luvun alkuun, jolloin varhaiset autotalli-insinöörit päättivät, että kestävyysajot halki Euroopan olivat juuri se, mitä maailma tarvitsi. Ensimmäiset rallikilpailut olivat usein maratonmittaisia seikkailuja, joissa autojen ja kuljettajien kestävyys punnittiin toden teolla.
Ralli, mitä se on?
Ralli on autourheilulaji, jossa kuljettajat ja kartanlukijat ajavat erityisesti valituilla teillä ja reiteillä kilpaa aikaa vastaan. Reitit vaihtelevat sorasta asfalttiin, metsäpoluilta vuoristoteille. Tarkoituksena on päästä mahdollisimman nopeasti maaliin, mutta matkan varrella kohdataan mitä moninaisimpia esteitä ja haasteita.
Rallia ajetaan usein kapeilla, mutkaisilla ja vaativilla teillä, jotka ovat kaukana tavallisista moottoriradoista. Tämä tekee lajista paitsi teknisesti haastavan myös äärimmäisen viihdyttävän.
Ajan kuluessa ralli on kehittynyt, ja siitä on tullut järjestäytyneempi urheilulaji. Rallin MM-sarja, joka tunnetaan nimellä World Rally Championship (WRC), perustettiin vuonna 1973. Tämä sarja toi lajille maailmanlaajuista näkyvyyttä ja toi mukanaan myös lajin tunnetuimmat sankarit, kuten Juha Kankkusen, Tommi Mäkisen ja Sébastien Loebin.
Ralliautot ovat kuin leluautoja steroideilla – ne ovat kevyitä, ketteriä ja täynnä teknistä innovaatiota. Tavallisesti ralliautot perustuvat tavallisiin tuotantoautoihin, mutta ne on muokattu kestämään äärimmäisiä olosuhteita. Voit ajatella niitä kuin perhefarmareina, mutta sellaisina, joihin on lisätty turboahdin, neliveto ja ripaus hulluutta.
Auton sisällä kuljettaja ja kartanlukija työskentelevät saumattomasti yhdessä. Kartanlukija, tuo rallin oma navigaattori, lukee nuotteja kuin sekopäinen GPS ja yrittää parhaansa mukaan pitää kuljettajan poissa pahoista paikoista. Joskus he onnistuvat, joskus taas ei – ja siinä piilee rallin suola.
Ralli Suomessa
Suomi on rallin maa ja se on osa kansallista identiteettiä. Suomen MM-ralli, joka tunnetaan myös nimellä Secto Rally Finland, on yksi MM-sarjan arvostetuimmista ja haastavimmista osakilpailuista. Järjestetäänkö kisoja vain siksi, että suomalaiset haluavat syyn ajella hullun lailla metsäteillä? Mahdollisesti.
Ralli on paljon enemmän kuin pelkkää kilpa-ajoa. Se on elämys, joka yhdistää teknisen osaamisen ja vauhdin huuman. Se on laji, jossa sekä kuljettajat että katsojat kokevat yhdessä äärimmäisiä tunteita. Joten seuraavan kerran, kun näet pölypilven nousevan soratieltä ja kuulet moottorin ärjynnän, muista, että siellä on joku, joka elää unelmaansa – ja mahdollisesti yrittää pysyä poissa navetan seinästä.
